الگوریتم های گوگل چگونه انجام دهیم
الگوریتم های گوگل و تاثیرات آنها بر سئو پارس پک
اگر به گوگل به چشم یک نابغه چندزبانه نگاه کنیم، الگوریتمهایش درست مثل مغز او عمل میکنند. با هر جستجو، گوگل ذهنش را به کار میگیرد تا در میان میلیاردها صفحه، بهترین و مرتبطترین پاسخ را برای ما پیدا کند. اما پشت این ذهن فعال، مجموعهای پیچیده از فرمولها و معیارها پنهان شده که به آن الگوریتم گوگل میگوییم. اتفاق افتاده است که کلمه کلیدی را جستجو کردید و وارد سایتی شدید اما محتوای مورد نظر را پیدا نکردید. یک سری سایت هایی هستند که کلمات کلیدی پرکاربرد را برای سایت خود و صفحات آن استفاده می کنند تا جستجو ها را از آن خود کنند. تصور کنید وارد سایتی شدهاید که از در و دیوارش پاپاپ و پاپباکس میبارد.
این الگوریتم میتواند با دیدن هر کلمه، تمام کلمات مترادف و مرتبط با آن را در سریعترین زمان ممکن پیدا کند و با دقت بالا شما را به خواستهتان برساند. در واقع این الگوریتم به شما اجازه میدهد تا با خیال راحت صندلیتان را مقابل صندلی آقای گوگل بگذارید و با هم گفت و گو کنید. این الگوریتم بیشتر به تجزیه و تحلیل عبارات جستجو شده توسط کاربران می پردازد تا گوگل با این کار بتواند نتایج بهتری را به کاربران نمایش داده و نتایج خود را بهبود بخشد. در واقع این الگوریتم تاثیر مستقیمی در نتایج رتبه بندی ندارد و صرفا عباراتی را که کاربر جستجو کرده بررسی می کند و بر اساس خواسته های کاربر سعی می کند بهترین نتیجه را نمایش دهد. در این مقاله به معرفی و توضیح مهمترین الگوریتمهای گوگل پرداختیم که نقش اساسی در رتبهبندی وبسایتها در نتایج جستجوی گوگل ایفا میکنند.
کبوتر از آن دسته پرندههاییست که ترجیح میدهد به مکانهایی که میشناسد سر بزند و اهل پرواز به مکانهای دوردست و ناآشنا نیست. بنابراین وقتی شما دنبال یک فروشگاه یا رستوران میگردید از نظر کبوتر گوگل، اولویت با مکانهاییست که در نزدیکی شما هستند. با الگوریتم کبوتر، گوگل هر چه بیشتر به سمت خاص و منحصر به فرد کردن صفحهی نتایج جست و جو پیش میرود. به این ترتیب نتایج سرچ گوگل برای شما متفاوت از کسیست که در یک محلهی دیگر همان عبارت را سرچ میکند. آیا الگوریتم کبوتر گوگل برای شما هم پیامآور صلح و دوستیست؟ پاسخ دادن به این سوال چندان آسان نیست.
در سال 2024، الگوریتم های گوگل در سازماندهی صفحات در نتایج جستجو حتی پیشرفته تر شده اند. این الگوریتمها، همراه با سیستمهای یادگیری ماشین، به تجزیه و تحلیل و ارزیابی صفحات وب کمک میکنند تا مرتبطترین و مفیدترین نتایج را به کاربران ارائه دهند. الگوریتم بررسی محصول یا پروداکت ریویو چیست؟ گوگل الگوریتم جدیدی را معرفی کرده است که هدف آن نوع خاصی از محتوای آنلاین است. الگوریتم بررسی محصول، تغییری در الگوریتمهای موتور جستجوی گوگل است که به طور خاص محتوای بررسی محصول را هدف قرار میدهد. الگوریتم رقص گوگل یا Google Dance در واقع نوعی الگوریتم برای دستهبندی سایتها در نتایج جستوجو است.
الگوریتم محتوای مفید (Helpful Content)، یکی از الگوریتمهای گوگل بود که تمرکز بر کاربردی بودن و کیفیت محتوای سایتها را افزایش داد. به عبارت دیگر، این الگوریتم اثربخشی محتوا را در افزایش کیفیت تجربه و رضایت کاربر بررسی کرد. این الگوریتم گوگل با هدف کمک به کاربران برای دسترسی راحت به بهترین و مفیدترین محتواها طراحی و اجرا شده است. دیگر فقط پراکندگی درست کلمه کلیدی نیست که اهمیت دارد، بلکه کاربردی بودن و فایده محتوا برای مخاطبان در درجه اول اهمیت قرار دارد. الگوریتم رنک برین (RankBrain) را میتوان یکی از جذابترین الگوریتمهای گوگل دانست.
برای اینکه وب سایت شما به عنوان یکی از اولین پیشنهادهای گوگل برای کاربران ظاهر شود، شناخت الگوریتمهای گوگل و سئو ضروری است. صاحبان وب سایت همیشه به دنبال بهینهسازی فنی و قابل فهم برای موتورهای جستجو هستند و باید با الگوریتمها و منطقهای گوگل هماهنگ باشند. Mobilegeddon (موبایل گدون گوگل) که در سال 2015 راه اندازی شد، یک به روز رسانی بود که به طور خاص بر بهبود نتایج جستجو برای کاربران تلفن همراه متمرکز بود. این وبسایتهای سازگار با تلفن همراه را که به راحتی در دستگاههای تلفن همراه مانند تلفنهای هوشمند و تبلتها قابل مشاهده و پیمایش هستند، در اولویت قرار میدهد. این به این دلیل است که گوگل به طور مکرر الگوریتم های خود را برای افزایش کیفیت نتایج جستجو به روز می کند. گوگل همچنین الگوریتمهای جدیدی را معرفی کرده است که هر کدام هدف خاصی را در بهبود فرآیند جستجو انجام میدهند و اطمینان حاصل میکنند که کاربران دقیقترین و با ارزشترین اطلاعات را پیدا میکنند.
سعی نکنید گوگل را فریب دهید و صفحه خود را پر از لینکهای نامرتبط سازید و از تبلیغات بسیار استفاده کنید، آن هم به امید اینکه گوگل متوجه نمیشود و با کمک تبلیغاتی که انجام میدهید سود ببرید. شما میتوانید تبلیغات را به اندازه کم و به گونهای که منجر به ایجاد تقلب نشود و هیچ یک از قوانین الگوریتم گوگل را نقض نکند استفاده کنید تا بتوانید علاوه بر سوددهی مناسب از تبلیغات، از طرف گوگل نیز جایگاه بالایی را به دست آورید. هدف گوگل از این کار این بود که نتایج معتبرتر و بهتر را به کاربران خود ارائه دهد. با این حال گوگل به دلیل تعداد کاربران بالایی که دارد از این الگوریتم در فواصل زمانی کوتاهتری استفاده میکند. سیستم ایندکسینگ الگوریتم کافئین صفحات جدید را سریعتر از سیستم قبلی ایندکس می کند.
سوالی که پیش میآید این است که گوگل چگونه میتواند درک کند که کدام نتیجه را باید به شما نشان دهد و با چه ترتیبی سایتها را قرار دهد؟ تمام این کارها، توسط الگوریتم سرچ گوگل انجام میشوند. این الگوریتم با توجه به موضوع سایت بررسی میکند که یک سایت در حوزۀ خود تا چه اندازه تخصصی صحبت کرده. توجه داشته باشید با رعایت الگوریتمهای گوگل میتوانید از بهبود سئوی سایت خود مطمئن باشید. اگر قصد دارید سایت خود را سئو کنید، میتوانید از مشاورۀ رایگان متخصصان نبض مارکتینگ استفاده کنید. این روزها بیشتر جستوجوها با موبایل انجام میشوند؛ بنابراین اگر نمیخواهید کاربرانی که از طریق موبایل وارد سایتتان میشوند را از دست دهید، باید سایتتان را برای موبایل هم بهینه کنید. به عبارت دیگر سایت شما در موبایل باید همان کیفیتی را داشته باشد که در کامپیوتر و لپ تاپ دارد.
هدف این الگوریتمها ارائه بهترین و مرتبطترین نتایج به کاربران در کمترین زمان ممکن است. هر کدام از این الگوریتمها، ویژگیهای مختلفی از وبسایتها را بررسی میکنند و بهطور مستقیم بر رتبه و ترافیک آنها تأثیر میگذارند. الگوریتم های گوگل برای سئو سایت به منظور بهبود رتبهبندی صفحات وب و ارائه محتوای باکیفیت طراحی شدهاند. الگوریتم PageRankاولین الگوریتم گوگل است که بر پایه لینکها طراحی شده و هنوز هم بخش مهمی از سیستم رتبهبندی گوگل را تشکیل میدهد. PageRank به بررسی کیفیت و تعداد لینکهای ورودی به یک صفحه میپردازد و از آن برای محاسبه اعتبار صفحه استفاده میکند. الگوریتم بعدی، الگوریتم موبایل-فرست ایندکسینگ (Mobile-First Indexing) است.
مثلاً وقتی میخواهیم به مسافرت برویم، برنامهریزی میکنیم که از چه مسیری برویم و در چه شهرهایی توقف کنیم. در برنامهنویسی هم قبل از نوشتن کد، برنامهنویس یک الگوریتم طراحی میکند تا بداند برنامهاش چگونه باید کار کند. 3- افزایش مدت زمان ماندگاری در سایت و کاهش بانسریتهمان طور که میبینید این دو فاکتور با هم نسبت عکس دارند و بالا رفتن یکی باعث پایین آمدن دیگری میشود. حساسیت رنک برین به نرخ پرش Bounce rateاگر کاربر پس از ورود به سایت و یک نگاه سرسری متوجه شود، سایت شما چیزی که میخواهد نیست، فوری سایت را میبندد و باعث بالا رفتن نرخ پرش میشود. نرخ پرش به صورت درصد بیان میشود و بالا بودنش اصلا به نفع سایت شما نیست. 1- محتوای خلاصه شده و ناقصپانداها علاقهای به خواندن متنهای دو سه جملهای ندارند.
کافئین یکی دیگر از مهمترین الگوریتم های گوگل است که در سال ۲۰۱۰ معرفی شد. هدف این الگوریتم، افزایش سرعت ایندکسگذاری محتواها در موتور جستجوی گوگل بود. با همین ویژگی، محتواهای جدید و همچنین محتواهای بهروزرسانی شده، اولویت بیشتری پیدا کردند؛ موضوعی که در سال بعد، با الگوریتم تازگی محتوا، تکمیلتر شد. با توجه به روندهای فعلی، می توان پیش بینی کرد که گوگل در آینده به تمرکز خود بر هوش مصنوعی، تجربه کاربری و محتوای باکیفیت ادامه خواهد داد. الگوریتم های جدیدی ممکن است معرفی شوند که بر این جنبه ها تأکید داشته باشند و به گوگل کمک کنند تا نتایج جستجوی مرتبط تر، قابل اعتمادتر و کاربرپسندتری را ارائه دهد. همچنین، با پیشرفت فناوری های جدید مانند واقعیت افزوده و واقعیت مجازی، ممکن است شاهد الگوریتم هایی باشیم که این فناوری ها را در نتایج جستجو ادغام کنند و تجربه جستجوی کاربران را متحول سازند.
الگوریتم موبایل گوگل یا موبایل گدون (Mobilegeddon) اطمینان حاصل میکند که صفحات سازگار با موبایل در صدر جستجوی نتایج گوگل در موبایل قرار گیرند. در صورتی که صفحات سایت برای نسخه موبایل بهینه نشده باشند، رتبه خود را از دست خواهند داد. الگوریتم گوگل مدیک یا Google Medic در سال 2018 به صورت یک بروزرسانی به کاربران معرفی شد. با استفاده از این الگوریتم سایتهای بسیاری از صنایع تحت تأثیر قرار گرفتند. با این حال بیشتر سایتها و صفحاتی که تحت تأثیر این الگوریتم قرار گرفتن سایتها و صفاتی بودند که تأثیر مستقیم روی سرمایه (پول) و همچنین سلامتی کاربران داشتند.
لینک خارجی سایت خود و رقبا را با کمک ابزارهایی مانند Ahrefs و Semrush میتوان مشاهده و بررسی کرد. همچنین برای بررسی لینکهای خارجی میتوان از گوگل تگ منیجر و گوگل آنالیتیکس استفاده کرد. درباره لینکهای خارجی در مقالات دیگری در سئوی سایت در دوبی، توضیح کاملتری خواهیم داد. با این حال گاهی، گوگل به روزرسانی قابل توجهی انجام میدهد که بر نتایج جستجو اثرات زیادی میگذارد. در مقاله سئو چیست، با مفاهیم اولیه سئو و اصول کلی که برای سئو کردن سایت لازم است، آشنا شدیم و دانستیم سئو چیست.
البته این روزها این الگوریتم نسبت به الگوریتمهای دیگر گوگل از اهمیت کمتری برخوردار است. پنگوئن با ورودش به گوگل، خیلی از سایتهایی که از لینکسازی غیرطبیعی استفاده میکردند را از میدان به در کرد. مورد دیگری که الگوریتم پنگوئن دربارۀ یک سایت بررسی میکند، کلیدواژههای به کار رفته در آن است؛ بنابراین اگر میخواهید از خشم پنگوئن در امان بمانید، حواستان باشد که در لینکسازی و استفاده از کلمات کلیدی زیادهروی نکنید. الگوریتم پیشنهاد گوگل، یک ویژگی بسیار کاربردی در موتور جستجوی گوگل است که به کاربران امکان میدهد با تایپ عبارات جستجو، به سرعت به نتایج مورد نظر دسترسی پیدا کنند. این الگوریتم، هر روزه با پیشرفت و توسعه، به یک پایگاه دانش قویتر و غنیتر تبدیل میشود، که این امر باعث بهبود کارایی موتور جستجوی گوگل و ارتباط هوشمندانه بین دو مؤلفه اصلی، یعنی کاربران و محتوا، میشود.
صاحبان وب سایت دوست دارند وب سایتشان در صف اول موتورهای جستجو قرار بگیرد. بنابراین آنها همیشه به دنبال راه هایی هستند که وب سایتشان به لحاظ فنی قابل فهم برای موتورهای جستجو باشد و با منطق های گوگل هم راستا باشد. موتورهای جستجوگر برای شناخت و درجه بندی وب سایت ها الگوریتم های متنوعی دارند که همه صاحبان وب سایت که می خواهند در اندازه گیری های این الگوریتم ها سهمی داشته باشند و شناخته شوند. یادآور این می شویم افرادی که در زمینه سئو فعالیت دارند باید با این الگوریتم ها آشنایی کامل داشته باشند. گوگل از طریق کدام الگوریتم محتوا را به چالش میکشد ؟ الگوریتم پاندای گوگل برای اولین بار در تاریخ 24 فوریه سال 2011 توسط گوگل منتشر شد.
اگر قصد دارید نوشتههایتان را برای این الگوریتم گوگل سئو کنید باید علاوه بر کلیدواژه از مترادفهای آن نیز استفاده کنید. اما نگران نباشید؛ چراکه مرغ مگس خوار کسی را به خاطر عدم رعایت این نکات جریمه نخواهد کرد. فقط با رعایت آنها میتوانید بهتر در نتایج جستجوی مرتبط با نوشتههایتان ظاهر شوید. الگوریتم پنگوئن توسط گوگل معرفی شده تا کیفیت لینکهای دادهشده به یک صفحه را مشخص کند. این الگوریتم که تاکنون چندین بار بهروزرسانی شده، میتواند به بهبود رتبهبندی یک سایت کمک کند یا سایتهای لینکهای مخرب و پولی گرفته باشند، را با جریمه مواجه کند. این الگوریتم با بررسی کیفیت و مرتبط بودن لینکهای ورودی به یک سایت، سایتهای اسپم و لینکهای شکسته را شناسایی کرده و رتبه آنها را کاهش میدهد.
الگوریتم های گوگل بهطور پیوسته بهروزرسانی میشوند و الگوریتمهایی که امروز شاهد آنها هستیم، نسخههای بهبودیافته الگوریتمهای قدیمیتر هستند. گوگل، الگوریتم گورخر خود را با هدف نظارت بر امنیت سایتهای فروشگاهی در ژانویه 2012 معرفی کرد. گورخر یک الگوریتم ضد اسپم است و فروشگاههای اینترنتی که سیاست درستی برای فروش کالا ندارند از طرف این الگوریتم جریمه میشوند. E-A-T از نظر فنی یک عامل رتبه بندی نیست، اما میتواند بر رتبه سایت شما تاثیر بگذارد. E-A-T به اختصار نشاندهنده، Expertise (تخصص)، Authoritativeness (اعتبار) و Trustworthiness (اعتمادپذیری) است. در این باغ وحش مجازی گوگل پرندههای دیگری هم حضور دارند و یکی از آنها الگوریتم کبوتر است که یک سال بعد از مرغ مگس خوار و در 2014 متولد شد.
الگوریتم رنک برین به گوگل کمک میکند تا جستجوهای کاربران را بهتر درک کرده و نتایج مرتبطتری ارائه دهد. این الگوریتم علاوه بر کلمات کلیدی، به معنای پشت جستجوها، موقعیت جغرافیایی، زمان و رفتار کاربران توجه میکند. بهجای تطابق ساده کلمات، رنک برین مفهوم جستجو را درک کرده و صفحاتی که بهترین تطابق با آن مفهوم دارند، نمایش میدهد. همچنین، اگر کاربران از صفحهای راضی باشند، این صفحه رتبه بهتری پیدا میکند. در نهایت، رنک برین سیگنالهای تجربه کاربری را برای رتبهبندی بهتر در نظر میگیرد.
با ترکیب جستجوی گوگل و داده های نقشه، Pigeon نتایج دقیق و مبتنی بر مکان ارائه می دهد. این بهروزرسانی برای کسبوکارهای محلی مفید بوده است، زیرا به آنها اجازه میدهد در هنگام جستجوی خدمات در منطقه خود، رتبه بالاتری کسب کنند. 2- افزایش رتبه سایت های با ارزش و کاربر پسندهدف الگوریتم های گوگل رتبه بندی وب سایت های با کیفیت بالا و کاربرپسند در نتایج جستجو است. این سایت ها دارای محتوای اصلی و ارزشمندی هستند که با آنچه کاربران در جستجوی آن هستند مطابقت دارد. گوگل با شناسایی و رتبه بندی این وب سایت ها به کاربران کمک می کند تا بهترین و مرتبط ترین اطلاعات را پیدا کنند.
هر چند گوگل سالها قبل از آن نیز به ارائه خدمات مشغول بود، اما پاندا اولین الگوریتمی بود که در دنیای مدرن سئو به صورت رسمی معرفی شد. این الگوریتم در سال 2016 به الگوریتم هسته پیوست و در نتیجه دائماً در حال فعالیت و بررسی سایتهاست. هدف از این الگوریتم پایین آوردن رتبه سایتهایی است که محتوای بیکیفیت دارند. به طور کلی تمام الگوریتمهای گوگل در تلاش هستند که سایتهای اسپم را شناسایی و حذف کنند تا نتایج جستجوی گوگل هرچه بیشتر کارآمد شود. این الگوریتمها، وبسایتهایی که محتوای مرتبط با عبارت جستجوی شما دارند را پیدا کرده و بر اساس قوانین خاصی به آنها امتیاز میدهند.
اجرایی شدن این الگوریتم گوگل توانست به نوعی مشکل ایندکس کردن دوباره مطالب گذشته سایتها را حل کند. الگوریتم PayDay Loan که در 12 ژوئن 2014 مجدداً بهروزرسانی شد سعی دارد تا عبارتهایی که به عنوان اسپم سرچ میشوند را شناسایی کند. از دیگر وظایف الگوریتم بهینهسازی سایت PayDay Loan حفاظت بهتر نتایج جستجو در برابر حملات سئوی منفی سایتهاست. با اینکه الگوریتم بهینهسازی سایت پاندا یکی از قدیمیترین الگوریتمهای گوگل است که برای بررسی محتوای سایتها و انتخاب بهترین محتوا به وجود آمد، تا کنون بارها و بارها بهروزرسانی شده است. به این ترتیب علاوه بر بررسی محتوای سایت، همزمان بک لینکها و ارتباطشان با محتوا را نیز بررسی خواهد کرد. این الگوریتم اعلام میکند کسی که محتوا را مینویسد و در اینترنت منتشر میکند، باید در آن حوزه اطلاعات کافی داشته باشد.
علاوهبراین، گوگل جمینای دارای یک قابلیت بررسی صحت اطلاعات است که به شما اجازه میدهد منابع معتبر مرتبط را بررسی کنید. البته، این سیستم هنوز در حال تکامل است، اما میتواند شیوه جستجوی اطلاعات را تغییر دهد. این تغییرات به مدیران وبسایتها یادآوری کرد که بهینهسازی تصاویر (از جمله افزودن توضیحات متنی مناسب) تأثیر مستقیمی بر دیدهشدن آنها در جستجوهای گوگل دارد. این بهروزرسانی تأکید کرد که سرعت بارگذاری نهتنها برای تجربه کاربری، بلکه برای سئو نیز یک عامل کلیدی است و سایتها باید برای افزایش سرعت، از ابزارها و تکنیکهای بهینهسازی استفاده کنند. PageRank یکی از عوامل کلیدی بود که گوگل را به موتور جستجوی پیشرو تبدیل کرد و مفهوم لینکسازی به عنوان بخشی از استراتژیهای سئو را معرفی کرد.
برای حفظ رتبه های خوب، وب سایت ها باید بر محتوای با کیفیت بالا که توسط کارشناسان خبره نوشته شده است تمرکز کنند. اگر وبسایتی دارید که محصولات یا خدمات پزشکی یا مرتبط با سلامتی را ارائه میدهد، اطمینان از محتوای دقیق و با پشتوانه متخصصان کلید پیروی از این الگوریتم است. لیست کلمات کلیدی خود را گسترش داده و رتبه سایت خود در نتایج محلی را دنبال کنید. در نتایج جستجوی گوگل برای نتایج مربوط به مکان و لوکلیشن، باید کلمات کلیدی بیشتری را نسبت به گذشته مورد هدف قرار دهید. زمانی که رتبهبندی خود را بررسی میکنید، اطمینان حاصل کنید که این کار را از مکان جغرافیایی هدف خود انجام میدهید.
آنها خوب میدانند که یک متن کوتاه فرصت کافی را برای پاسخ دادن به نیازهای مخاطب ندارد، به همین دلیل، چشمشان را روی متنهای ناقص و خلاصهشده میبندند. این الگوریتم با اینکه سالها قبل عرضه شد اما تا به امروز به فعالیت خود ادامه داده و با آپدیتهای متعددی که داشته تلاش میکند تا با هرنوع محتوای دزدی و منفی مقابله کند. در این فاصلۀ زمانی که شما منتظرید سایتتان نتیجه بگیرد، به اصطلاح در «سندباکس» گوگل هستید. بهاینصورت گوگل با بررسی محتوا و موضوع سایتتان در مورد جایگاهتان در گوگل تصمیم میگیرد. این سه الگوریتم در گوگل مثل یک خانواده در کنار هم برای رسیدن به یک هدف مشترک تلاش میکنند. گوگل برای نامگذاری بسیاری از الگوریتمهایش از اسم حیوانات مختلف استفاده کرده است.
4 - تولید محتوای جذاب و طولانینوشتن یک متن طولانی که تا آخرین جمله جذاب باقی بماند و مخاطب را خسته نکند، آسان نیست؛ اما شما میتوانید با جذاب نوشتن جملههای ابتدایی مخاطب را کنجکاو و علاقهمند کنید. متن را به شکل پاراگراف بندی شده بنویسید و با رعایت فضاهای خالی به چشمهای کاربر فرصت استراحت بدهید. همچنین سعی کنید از تیترهای جذاب در لا به لای متن استفاده کنید تا کاربر همراه شما تا پایان متن بیاید. حال که با کارکرد جدیدترین الگوریتم های گوگل و طرز کار آنها آشنا شدید، زمان آن است که چند مورد از مهمترین آنها و وظیفهای که برعهده دارند را باهم بررسی کنیم. بعد از آن الگوریتم گوگل را توضیح دادیم و گفتیم که وارد شدن در باغ وحش گوگل چه قوانین و آدابی دارد. گوگل سال ۲۰۱۲ اعلام کرد که این فعالیت تاثیر بسیار کمیدر ورودی و افزایش ترافیک سایت دارد.
امروزه زیاد پیش میآید سایتی را باز کنید که پر از تبلیغات و لینکهای اسپم باشد. شما نباید به سایتهایی که هیچ ربطی به موضوع سایتتان ندارند لینک دهید یا بیشازاندازه در یک مقاله لینکسازی کنید. گوگل طبق الگوریتم تپه، براساس لینکهای تخصصی هر سایت به آن رتبه میدهد؛ یعنی گوگل نگاه میکند که هر سایت چند لینک از سایتهای معتبر دریافت کرده است و سپس به آن رتبه میدهد. فرق این الگوریتم با الگوریتم «پیج رنک» نیز در همین نگاه تخصصی به سایتهاست. بهطوریکه همزمان متن را درک میکند، به زبانهای مختلف ترجمه میکند و تصاویر مرتبط با آن را نشان میدهد.
بنابراین، رعایت اصول سئو مانند ایجاد محتوای اصل و مفید از اهمیت زیادی برخوردار است تا سایتها از تاثیرات منفی پاندا در امان بمانند. مام با استفاده از هوش مصنوعی پیشرفته، به درک بهتر زبان طبیعی و بهبود نتایج جستجو در چندین زبان و قالب پرداخت. این الگوریتم به گوگل کمک کرد تا عبارات جستجوی پیچیده را بهتر درک کند و نتایج مرتبط تری را در چندین زبان و قالب، از جمله متن، تصاویر و ویدئو، ارائه دهد. بیشترین سایتهایی که با این الگوریتم دچار مشکل میشوند و ممکن است امتیاز منفی بگیرند سایتهایی هستند که آثار ادبی مانند کتاب، فیلم یا موسیقی دارای حق کپی رایت را استفاده میکنند. دقت کنید که تکرار این کار ممکن است باعث شود جایگاه وبسایت شما در رتبهبندی برای مدت طولانی به صفحات بعدی جستجو منتقل شود.
تمام این موارد میتواند نشانهی جریمه شدن شما توسط الگوریتم پنگوئن باشد اما اول مطمئن شوید بعد دست به اصلاحات بزنید، شاید مشکل از جای دیگری باشد. برای اینکه بدانید چه زمانی باید صفحات خود را آیدیت کنید، بهترین کار، بررسی نتایج جستجوی گوگل (SERP) و گوگل سرچ کنسول است. اگر مشاهده کردید که گوگل مرتبا صفحات جدیدی را به نتایج جستجو اضافه میکند، بدین معناست که باید مقاله صفحه خود را آپدیت کنید. از آنجایی که گوگل به دنبال آن است که بهترین نتیجه را به کاربران خود نمایش دهد، سایتهایی که مطالب باارزشتر و معتبرتر منتشر میکنند، از اهمیت بالاتری نیز برخوردارند. یکی از مواردی که اعتبار سایت شما را افزایش میدهد این است که سایتهای دیگر از شما به عنوان منبع مطالب خود یاد کنند. این بدان معناست که مطالب شما به قدری باارزش و معتبرند که ارزش اشتراکگذاری دارند.
به این معنی که اگر شما عبارت “دندانپزشک” را جستجو کنید، نتایج نشان داده شده به شما، دندانپزشکهایی هستند که به محل زندگی شما نزدیکتر هستند. این الگوریتم باعث میشود تا نتایج جستجو برای هر کاربر مرتبطتر و مفیدتر باشد. به عنوان مثال، اگر دو نفر از شهرهای مختلف یک کلمه کلیدی را جستجو کنند، نتایج متفاوتی دریافت خواهند کرد که بر اساس موقعیت مکانی آنها شخصیسازی شده است. حساسیت گوگل در رتبه دهی صفحاتی که موضوع آنها سلامت و پول افراد است، باعث به وجود آمدن الگوریتم E-A-T شد. الگوریتم E-A-T مخفف “تخصص (Expertise)، اعتبار (Authoritativeness) و اعتماد(Trustworthiness)” است. برای برآورده کردن فاکتور اول این الگوریتم یعنی تخصص، نیاز است که نویسنده محتوا دانش و تخصص کافی برای تولید محتوای تخصصی را داشته باشد؛ و محتوای تولید شده در حوزه کسب و کار سایت به عنوان یک منبع موثق یاد شود.
در این جلسه از یادگیری سئوی سایت در دبی قصد داریم بیشتر درباره الگوریتم های گوگل توضیح دهیم تا شناخت بیشتری نسبت به آنها کسب کنید. از ابتدای آغاز قرن ۲۱ بود که استفاده از موبایلهای هوشمند، کمکم بیشتر شد. اما مسئله این بود که وبسایتهایی که تا آن زمان طراحی شده بود، برای نمایش داده شدن در موبایل بهینه نبودند. در واقع تا آن زمان هنوز چیزی به اسم طراحی کنشگرا (Responsive) در توسعهی وب، آنچنان وجود نداشت. گوگل هم نسبت به این ماجرا عکسالعمل نشان داده و تلاش کرد تا وبسایتها را مجبور کند تا بهصورت Responsive طراحی شوند. به عنوان مثال در سال 2018 گوگل برای الگوریتمهای خود حدود 3234 بروزرسانی باورنکردنی گزارش کرد که میتوان به طور متوسط 9 تغییر در روز را برای آن عنوان کرد.
Page Authority، معیاری است که توسط شرکت نرم افزار SEO Moz توسعه یافته است، در سال 2012 برای اندازه گیری قابلیت اعتماد صفحات وب معرفی شد. بر اساس فاکتورهایی مانند تعداد و کیفیت بک لینک ها، سیگنال های اجتماعی، MozRank و MozTrust امتیازی از 0 تا 100 به شما اختصاص می دهد. صفحاتی که امتیازات اعتبار بالاتری دارند معتبرتر در نظر گرفته می شوند و احتمالاً در نتایج جستجو رتبه بالاتری دارند. این الگوریتم به گوگل و سایر موتورهای جستجو کمک می کند تا صفحاتی را که ارزش ارائه می کنند و مورد اعتماد کاربران و کارشناسان هستند، اولویت بندی کنند. سایتهایی که تبلیغات بیش از حد یا محتوای با کیفیت پایین دارند، امتیاز کمتری کسب میکنند، که بر روی دید آنها در نتایج جستجو تأثیر میگذارد. الگوریتم پنگوئن که در سال 2012 راه اندازی شد، وب سایت هایی را هدف قرار می دهد که از تاکتیک های سئوی دستکاری مانند لینک های اسپم یا بی کیفیت برای افزایش رتبه خود استفاده می کنند.
تاثیر الگوریتمهای گوگل بر رتبه بندی در نتایج جستجو (SERP) بسیار حیاتی است و این تأثیر به ویژه در سالهای اخیر بیشتر به چشم میآید. در گذشته، تجربه کاربران با نتایج گوگل همخوانی نداشت و مشکلاتی نظیر تبلیغات نامربوط و پاپآپهای آزاردهنده وجود داشت. برای حل این مشکلات، گوگل اقدام به طراحی و توسعه الگوریتمهایی نظیر پاندا، پنگوئن و مرغ مگسخوار کرد که به مقابله با سایتهای اسپم و بهبود نتایج جستجو پرداخت. هدف اصلی الگوریتم کافئین افزایش سرعت در بروزرسانی محتوا و ارتقاء کیفیت نتایج جستجو است. با این الگوریتم، سرعت بارگذاری نتایج جستجو به دو برابر افزایش یافته و امکان اضافه کردن حجم عظیمی از اطلاعات به ایندکس وجود دارد. گوگل کافئین علاوه بر بهبود سیستم ایندکسگذاری، به بهبود کارایی نتایج جستجوی گوگل و ارتقاء تجربه کاربری کاربران نیز کمک میکند.
در نتیجه مدیران سایتها باید در کنار تولید و انتشار محتوای جدید، محتواهای قدیمی خود را درصورتیکه نیاز به بهروزرسانی دارند، آپدیت کنند. این آپدیت میتواند شامل یک محتوای متنی اضافهشده، محتوای ویدئویی یا حتی یک پادکست صوتی باشد. الگوریتم تازگی محتوا به معنی استفاده از محتواهای تازه بر اساس تاریخ زمان انتشار نیست. بلکه این الگوریتم محتواها را بر اساس اطلاعات و دادههای ارائهشده در آن موردبررسی قرار میدهد. هرچه اطلاعات و مفهومهای ارائهشده در محتوا جدیدتر و بروزتر باشد محتوا از نظر این الگوریتم تازهتر خواهد بود.
با پیروی از این قوانین، شما می توانید اطمینان حاصل کنید که وب سایت شما همواره با الگوریتم های گوگل سازگار است و بهترین نتایج را برای کاربران ارائه می دهد. الگوریتمهای گوگل مجموعهای از قوانین و فرمولهای ریاضی هستند که موتور جستجوی گوگل برای تعیین رتبه و نمایش وبسایتها در نتایج جستجو استفاده میکند. اهمیت این الگوریتمها در این است که آنها تعیین میکنند کدام وبسایتها در صدر نتایج جستجو قرار میگیرند و کدامها در صفحات بعدی یا حتی خارج از نتایج نمایش داده میشوند. بنابراین، درک و رعایت الگوریتمهای گوگل برای هر صاحب وبسایتی که میخواهد در دنیای آنلاین موفق باشد، حیاتی است. گوگل همواره به رضایت کاربران از نتایج جستجوها و سایتها توجه ویژهای دارد؛ پس بنابراین تغییر رفتار کاربران در نحوه جستجو کردن را دلیلی برای ایجاد تغییر میبیند! با متداول شدن گوشیهای هوشمند و جستجو در گوگل با موبایل، توجه گوگل به این تغییرات جلب شد؛ و نتیجه آن ابتدا الگوریتم mobilegeddon و سپس الگوریتم موبایل فرست ایندکس Mobile First Index بود.
https://daroromiekojast.ir/who-is-the-best-seo-in-urmia/